Fenomén Moleskin: Předvídavost a nadšení Marie Sebregondi

image


Oblíbený satiristický web Stuff White People Like popsal jedinečnost zápisníku značky Moleskin velmi přiléhavě: „Představte si situaci – člověk sedí v kavárně a před sebou má rozložený notebook značky Apple a vedle něj zápisník Moleskin... pokud má ten člověk skvělý nápad, ručně si ho zapíše, pokud je ten nápad pouze dobrý, naťuká ho do počítače. Nepomáhá mu to jen organizovat své myšlenky, mnohem důležitější je, že to slouží jako signál pro lidi v okolí – signál, že majitel obou instrumentů je skutečně kreativní! Ten člověk křičí na ostatní: Nepoužívám svůj počítač na kontrolování e-mailů a čtení bulváru, používám ho, abych dělal umění. Prosím, mluvte se mnou o tom!“
Novodobá historie zápisníků Moleskin se začala psát v Římě roku 1997, když Maria Sebregondi přejmenovala své vydavatelství Modo & Modo na Moleskin. Předcházelo tomu její literární nadšení, díky němuž se dočetla o deníku Moleskin v díle Bruce Chatwina, i bádání v galeriích a muzeích, ve kterých Sebregondi zjistila, že velikáni jako Pablo Picasso nebo Ernest Hemingway používali obdobné zápisníky, jaké popisoval Chatwin – malé, precizně vázané v černé kůži, s gumičkou, která pevně pojí všechny listy k sobě. Maria Sebregondi se tak na přelomu tisíciletí, v době masového digitálního boomu, pustila do riskantního podniku – přesunula výrobu Moleskin do Číny a o rok později byly na prodej první exempláře.
image


Precizní zpracování, propracovaný marketing i stoupající oblíbenost mezi jeho uživateli (Moleskin je jednou ze značek, která velmi těží z nadšení a oddanosti skalních uživatelů a příznivců) dokázaly neuvěřitelné – v roce 2010 vykazovala firma Moleskin obrat přes 161 milionů liber (téměř pět miliard korun). V současnosti Moleskin prodává kolem 10 milionů zápisníků a diářů ročně.
image

Nabídka Moleskin nezahrnuje pouze oblíbené diáře (v denních, týdenních i měsíčních variantách) a zápisníky (k dostání v pevné i měkké vazbě, v několika různých rozměrech). K sehnání jsou i umělecké skicáře, tzv. city zápisníky či dárkové sady (zaujala mě třeba sada pro zahrádkáře – přehledně členěný, s kapsami na semínka, prostorem pro záznamy o pozorování a růstu rostlin.) Moleskin s sebou nese příjemnou auru tvořivého ducha, kreativity a osobitosti.
image

Categories: , , , , , Share

Leave a Reply