BJ Fogg: inovátor, vědec, psycholog

Mobile technology will be the most powerful way to influence consumers in the next 15 years.
image
BJ Fogg působí jako profesor na Stanfordské univerzitě, kde se úzce specializuje na výzkum velmi zajímavé oblasti lidské psychiky – střetu člověka s technologií a následné změny chování (change behavior). Slyšeli jste už někdy o pojmu „captology“? Jedná se o akronym zavedený právě BJ Foggem, označující vědní disciplínu, zabývající se studiem počítačů a technologií jako nástrojů přesvědčování či manipulace lidskou myslí (výraz pochází z anglického „Computers As Persuasive Technologies.)
Captology (v češtině se pravděpodobně budeme čím dál častěji setkávat s pojmem captologie) se nezabývá ničím méně významným, než tím, jak silnými přesvědčovacími nástroji mohou počítače a interaktivní technologie (od stolních PC, přes mobilní telefony, webové stránky, mobilní aplikace až po počítačové hry) být. Vědní obor se stává tím potřebnější, čím víc se nás snaží technologie, které denně používáme, přimět k změně myšlení či chování. (Představit si můžete jeden z nejvýraznějších příkladů současné doby – Facebook, jehož přesvědčovací potenciál je tak obrovský, že přiměl již více než jednu miliardu lidí k tomu, aby na jedno místo nahrávali své osobní fotografie, sdíleli obsah či sdělovali světu informace o sobě.)
image
BJ Fogg aktivně rozvíjí své výzkumné aktivity na Stanford Persuasive Tech Lab – z nejzajímavějších publikací uveďme Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do nebo Mobile Persuasion: 20 Perspectives of the Future of Behavior Change. Sílu svých objevů demonstroval například jedním z pokusů, který vzbudil velký ohlas - se svými studenty vyvinul Facebook aplikaci mající jediný účel - přimět uživatele, aby si ji stáhli. Výsledek byl ohromující - během 10 týdnů zaznamenala neuvěřitelných 16 milionů stažení!

Categories: , , , , , Share

Leave a Reply